Strona Główna

Gmina Dzierżoniów

Stąd jestem,
   tu mieszkam,
      tu chcę żyć

ZADANIA REALIZOWANE przez Referat Mienia Komunalnego Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Do zadań Referatu Mienia Komunalnego, Rolnictwa i Ochrony Środowiska należy prowadzenie spraw z zakresu gospodarki mieniem gminnym oraz związanych z rolnictwem i ochroną środowiska ,a w szczególności:

  1. prowadzenie spraw związanych ze zbywaniem, oddawaniem w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę, najem, użyczenie i w trwały zarząd nieruchomości gminnych,
  2. organizowanie przetargów na sprzedaż, oddawanie w użytkowanie wieczyste, dzierżawę nieruchomości gminnych,
  3. ustalanie wartości nieruchomości gminnych, cen i opłat za korzystanie z nich,
  4. regulowanie w księgach wieczystych stanu prawnego nieruchomości gminnych,
  5. nabywanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań Gminy,
  6. przejmowanie nieruchomości na mienie gminy,
  7. prowadzenie spraw z zakresu komunalizacji gruntów,
  8. zagospodarowanie wspólnot gruntowych,
  9. sprawy związane z zatwierdzaniem podziałów geodezyjnych,
  10. nadawanie nazewnictwa i numerów porządkowych nieruchomości,
  11. przygotowywanie wniosków o nieodpłatne przekazywanie na rzecz gminy nieruchomości stanowiących zasób skarbu państwa, województwa lub powiatu, niezbędnych do realizacji inwestycji celu publicznego,
  12. sprawy z zakresu wykonywania prawa pierwokupu nieruchomości,
  13. sprawy z zakresu dokonywania zamiany nieruchomości stanowiących własność gminy między gminą a skarbem państwa oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
  14. uzgadnianie i opiniowanie wniosków koncesyjnych, planów ruchu oraz innych uzgodnień związanych z prawem geologicznym i górniczym,
  15. uzgadnianie przejścia przez nieruchomości gminne, z wyłączeniem dróg, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, energetycznych i telekomunikacyjnych,
  16. sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych na rzecz najemców,
  17. sprawy związane z zabezpieczeniem lokalu mieszkalnego dla repatrianta i członków jego rodziny, zaproszonych przez Gminę,
  18. utrzymanie i zarządzanie cmentarzem komunalnym,
  19. utrzymywanie w należytym stanie technicznym przystanków na terenie gminy,
  20. prowadzenie czynności z zakresu usuwania drzew i krzewów oraz cięć pielęgnacyjnych drzew,
  21. nadzór nad lasami komunalnymi,
  22. prowadzenie spraw z zakresu prawa łowieckiego,
  23. współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w zakresie zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom,
  24. sporządzanie decyzji zezwalającej na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia schronisk dla zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych,
  25. wydawanie zezwoleń na posiadanie psa rasy uznanej za niebezpieczną,
  26. prowadzenie procedury odebrania właścicielowi zwierzęcia rażąco zaniedbywanego lub okrutnie traktowanego,
  27. współpraca ze służbami weterynaryjnymi w zakresie profilaktyki weterynaryjnej oraz znakowanie obszarów dotkniętych chorobą zakaźną,
  28. przeprowadzanie kontroli zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników oraz ubezpieczenia budynków rolniczych,
  29. wydawanie zaświadczeń na podstawie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego,
  30. uczestniczenie w procesie szacowania strat powstałych na skutek klęsk żywiołowych w rolnictwie,
  31. wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopii oraz nadzór nad tymi uprawami,
  32. prowadzenie działań na rzecz wielofunkcyjnego rozwoju wsi,
  33. koordynowanie prac nad wdrażaniem Planu Urządzeniowo-Rolnego,
  34. organizowanie i przeprowadzanie spisów rolnych,
  35. prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
  36. sporządzanie decyzji zezwalającej na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości,
  37. interwencje w sprawie ochrony środowiska związane z przestrzeganiem przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, ustawy Prawo wodne, ustawy o odpadach, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz prawa lokalnego w zakresie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
  38. naliczanie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska,
  39. koordynowanie zapisów Programu ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami dla gminy, w tym selektywna zbiórka odpadów,
  40. sporządzenie opinii dla właściwych organów:
    1. z programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
    2. w sprawie prowadzenia działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
    3. w sprawie rekultywacji i zagospodarowania gruntów.
  41. uzgodnienia w zakresie kolizji z urządzeniami melioracji szczegółowych,
  42. nadzór nad urządzeniami melioracji szczegółowej,
  43. prowadzenie postępowań w przedmiocie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia,
  44. działalność w zakresie edukacji ekologicznej,
  45. organizacja aktywnych form zwalczania bezrobocia,
  46. prowadzenie spraw związanych z Funduszem Sołeckim.