ZADANIA REALIZOWANE przez Referat Finansowo Budżetowy
Do zadań Referatu Finansowo - Budżetowego należy:
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu Gminy oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta,
- udzielanie pomocy Wójtowi w wykonywaniu budżetu Gminy,
- zapewnianie obsługi finansowo-księgowej i kasowej Urzędu,
- uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu Gminy,
- czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej oraz odpowiednich relacji pomiędzy realizacją dochodów i wydatków gminy,
- sporządzanie sprawozdawczości statystycznej w zakresie prowadzonych spraw,
- sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
- rozliczanie otrzymanych i przyznanych dotacji,
- prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- rozliczanie inwentaryzacji,
- dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
- przygotowywanie sprawozdań finansowych,
- dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem podatków oraz opłat lokalnych pozostających w zakresie właściwości Gminy, a w szczególności:
- prowadzenie ewidencji podatników i inkasentów,
- gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu,
- przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat,
- podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego,
- prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
- przygotowywanie danych do projektów aktów dotyczących podatków i opłat,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących podatków i opłat,
- rozliczanie inkasentów z zebranych podatków i opłat,
- prowadzenie spraw związanych z poborem czynszu najmu i czynszu dzierżawnego,
- naliczanie płac dla pracowników oraz prowizji dla inkasentów,
- sporządzanie dokumentów rozliczeniowych wymaganych przez ZUS i Urząd Skarbowy,
- sporządzanie sprawozdań z funduszu płac,
- naliczanie ryczałtów za paliwo dla pracowników Urzędu korzystających z prywatnego samochodu do celów służbowych,
- wypłacanie ryczałtów dla radnych i sołtysów oraz wynagrodzeń dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- prowadzenie ewidencji pracowników ubezpieczonych w PZU,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,
- wydawanie zaświadczeń o nie zaleganiu z płatnościami,
- wydawanie innych zaświadczeń w oparciu o akta podatkowe,
- prowadzenie spraw dotyczących podatku VAT,
- prowadzenie księgowości Funduszu Świadczeń Socjalnych, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Funduszu Rekultywacji oraz depozytów,
- rozliczanie zaliczek pobranych przez pracowników na zakup materiałów, usług, paliwa,
- współpraca z Urzędem Skarbowym w zakresie prowadzenia egzekucji administracyjnej.