Z Ostroszowic do Doliny Krzemowej?
W Bibliotece Publicznej w Ostroszowicach 22 listopada zagościły roboty, które zostały wykorzystane podczas warsztatów z kodowania. W zajęciach uczestniczyło w sumie 27 uczniów ze Szkoły Podstawowej.
Zadaniem młodych ludzi było stworzenie programu do sterowania Finchem - robotem przypominającym niewielką płaszczkę na kółkach. Można go było zaprogramować tak, by poruszał się we wszystkich kierunkach, świecił i reagował na światło.
Na zakończenie spotkania wszystkie roboty wzięły udział w grze pod nazwą Berek.
Kto pierwszy dotknął Fincha, wygrywał. Trudność polegała na umiejętnym sterowaniu robotem.
- To był najpiękniejszy dzień mojego życia - stwierdziła po zajęciach Wiktoria.
- Wszystko mi się podobało - dodała Kamila.
- Było wesoło i szczęśliwie - powiedziała Weronika.
Warsztaty prowadziła Aleksandra Dykta, specjalistka od tworzenia gier multimedialnych w języku angielskim.
Umiejętność programowania pozwala zrozumieć, jak działają otaczające nas technologie, by móc bardziej świadomie z nich korzystać, a być może również je tworzyć i rozwijać. Wzmacnia też kreatywność i zdolność logicznego myślenia. Młodzi ludzie podczas warsztatów zdobyli więc kompetencje, które zaprocentują w przyszłości, a może także przyczynią się do wyboru studiów czy zawodu związanego z nowymi technologiami. Być może programowanie stanie się kiedyś ich pasją jak w przypadku Marka Zuckerberga i podobnie jak on trafią do Doliny Krzemowej? Albo tak jak Bill Gates założą firmę znaną na całym świecie?
Ta wspaniała przygoda z kodowaniem w Ostroszowicach jednak się nie kończy. Nasza Biblioteka planuje kontynuację zajęć w ramach Lokalnego Klubu Kodowania. Do udziału w nich zapraszamy dziewczynki i chłopców w wieku 10-15 lat, szczególnie tych, którzy nie mieli jeszcze do czynienia z programowaniem i robotami, a chcieliby o nich dowiedzieć się więcej.
Nasze warsztaty odbyły się dzięki udziałowi w projekcie "Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę", do którego Biblioteka Publiczna w Ostroszowicach zakwalifikowała się jako jedna ze stu instytucji w całej Polsce.
Celem tego przedsięwzięcia jest zachęcanie młodych ludzi z małych miejscowości do nauki kodowania.
Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark. Został on objęty patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji, Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Maria Kirkiewicz