KARTY USŁUG Gminy Dzierżoniów

KARTA USŁUGI NR  FB/01
Nazwa usługi
Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych osób fizycznych
Dodatkowe informacje
Realizacja usługi następuje na wniosek
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek podatnika o:
  • umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej (podatku rolnego, podatku od nieruchomości, podatku leśnego) i odsetek za zwłokę,
  • odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty,
  • odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.

We wniosku należy:
  • określić rodzaj podatku (podatki: rolny, od nieruchomości, leśny) oraz odsetki.
  • określić numer raty, której dotyczy ulga (raty: I, II, III, IV),
  • określić czy ulga dotyczy zaległości czy zobowiązania podatkowego,
  • określić kwotę ulgi,
  • w przypadku rozłożenia na raty, należy wskazać datę pierwszej raty.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej określić rodzaj pomocy, o którą się ubiega się wnioskodawca. Podatnik powinien wskazać i udokumentować zdarzenie uniemożliwiające uregulowanie należności podatkowych, zilustrować sytuację ekonomiczną swoją i swojej rodziny, co ma wpływ na poprawność i terminowość rozpatrzenia jego wniosku.
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowych składać po terminie płatności raty.

W tym celu zobowiązany powinien dołączyć do wniosku stosowne dokumenty, tj.:
  • oświadczenie o stanie majątkowym (załącznik nr 1 do pobrania)
  • zaświadczenie o dochodach podatnika i domowników zamieszkujących we wspólnym gospodarstwie domowym (ze stosunku pracy, z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, odcinki emerytur, rent, zasiłków przedemerytalnych, chorobowych itp.),
  • zaświadczenie z właściwego biura pracy o pozostawaniu bez zatrudnienia i wysokości otrzymywanych zasiłków,
  • potwierdzenie ewentualnych kosztów leczenia (karty leczenia szpitalnego, rachunki za lekarstwa itp.),
  • dokumenty świadczące o stałych wydatkach domostwa (rachunki za energię elektryczną, czynsz, wodę, gaz, opał, itp.),
  • nadto osoby prowadzące działalność gospodarczą przedkładają:
    • sprawozdanie finansowe (rachunek zysków i strat),
    • wykaz zobowiązań i należności,
    • kopie ewidencji środków trwałych,
    • w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis do wniosku należy dołączyć - wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy (załącznik nr 2 do pobrania)
    • formularz informacji (załącznik nr 3 do pobrania)

  • osoby prowadzące gospodarstwa rolne przedkładają:
    • pokwitowanie odbioru padliny w przypadku upadku inwentarza żywego,
    • protokół jednostki straży pożarnej o zaistniałych zdarzeniach losowych.
    • formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (załącznik nr 4 do pobrania)
    • W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis do wniosku należy dołączyć - wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy (załącznik nr 2 do pobrania)
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy Dzierżoniów
ul. Piastowska 1
58-200 Dzierżoniów
Biuro Obsługi Klienta (pok. 122)
Opłaty
Nie podlega opłacie skarbowej na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1000 ze zm.).
Termin załatwienia
W ustawowym terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku, a sprawy szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia podania.
Sposób odwołania
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem Wójta Gminy Dzierżoniów w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.).
  • Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362 ze zm.).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, ze zm.).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810).
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013).
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013).
Sprawę załatwia
Ewa Turczyńska
telefon: 74 832-56-78
e-mail: e.turczynska@ug.dzierzoniow.pl
FB pokój nr: 124